Park lokomotyw PKP Intercity powiększył się o kolejne dwie maszyny EU160 – informuje prezes przewoźnika Janusz Malinowski. Do końca roku Newag musi dostarczyć przewoźnikowi jeszcze 16 egzemplarzy. Zakupy taborowe są dofinansowane przez Unię Europejską.
– Odebraliśmy kolejne dwa pojazdy. Mamy też 15 Griffinów w wersji na 200 km/h – poinformował na portalu X szef spółki. Jak podkreślił, elektrowozy powstają w polskich zakładach, którym składane przez spółkę zamówienia przynoszą wielkie korzyści.
Dostawy 46 Griffinów 160, objętych podpisaną pod koniec 2023 r. umową z Newagiem, powinny zakończyć się jeszcze w bieżącym roku. Przewoźnik będzie wtedy miał 96 lokomotyw tej serii (łącznie z poprzednimi, zrealizowanymi już zamówieniami). Zakup 56 spośród tych lokomotyw został dofinansowany z funduszy unijnych, ujętych w Krajowym Planie Odbudowy.
Jak podkreśla przewoźnik, dużą zaletą elektrowozów EU160 jest ich
niezawodność. Pozwala ona poprawić punktualność pociągów. Spółka jest zadowolona z eksploatacji Griffinów.
Kolejne egzemplarze są dostarczane systematycznie. W styczniu PKP Intercity miały
61 lokomotyw EU160, w marcu ich liczba
wzrosła do 66, w kwietniu –
do 70, a
na początku lipca – 76. Nowe lokomotywy Griffin 160, oznaczone przez PKP Intercity serią EU160, trafiają do zakładów PKP Intercity w Warszawie, Krakowie i Gdyni.
Liczba wspomnianych na początku lokomotyw EU200 objętych zamówieniem podstawowym
wynosi 63, a prawem opcji – 32. W związku z dostawami nowych lokomotyw trwa
stopniowe wycofywanie maszyn serii EP09. Oprócz lokomotyw PKP Intercity zamówiły w Newagu 35
spalinowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ESD162.